#SMM7

 #SMM7

Amsterdam, 9 oktober 2014. Het delen van persoonlijke momenten via social media neemt een vlucht onder consumenten. Dit geldt ook voor het tonen van betrokkenheid via social media bij grote evenementen in de maatschappij. Merken zien het moment als een nieuw marketinginstrument. Dit is een van de resultaten van de zevende editie van de Social Media Monitor.

Het doel van de Social Media Monitor is de inzet van social media door merken inzichtelijk te maken. De invloed van technologie op gedrag van mensen en merken staat hierin centraal.

ING

ING is door de jury verkozen als merk met de beste social media inzet. Het merk werd door de jury mede gewaardeerd op de naadloze integratie van social media binnen de organisatie.

top 3 klein #SMM7

Marketing in het moment

Consumenten worden steeds vaardiger in het gebruik van social media. Het aantal berichten op social media rondom momenten is sterk gegroeid. Merken zoeken in reactie hierop in toenemende mate contact met de consument in de marketing van het moment, bijvoorbeeld via newsjacking.

Social PR en influencer marketing

De inzet van social media voor PR is met 15% het sterkst gegroeid naar 79% van de deelnemende merken. Marketing en Service blijven de belangrijkste doeleinden. 62% van de merken zet influencer marketing in om de reputatie positief te beinvloeden.

social pr klein #SMM7

Merken benutten big data (nog) niet

De meerderheid van de merken (39%) doet niets concreets met big data. Merken die dit wel doen, gebruiken de data primair (22%) om content te personaliseren voor de behoeften en interesses van gebruikers.

big data klein #SMM7

Pinterest en Instagram snelst groeiend

Alle merken uit het onderzoek zijn actief op Facebook. Pinterest (52% en Instagram (44%) zijn de snelst groeiende netwerken onder merken.

instagram klein #SMM7

Rendement geen vraagstuk meer

39% van de merken geeft aan het rendement op social media inzichtelijk te hebben. Het aantal mensen dat zich bezighoudt binnen organisaties groeit evenals het budget voor social media.

rendement klein #SMM7

Toekomstverwachtingen

Merken geven aan te werken aan de professionalisering en verdere integratie van social media. Social wordt in de toekomst steeds meer gezien als regisseur van klantdialoog.

Infographic

Benieuwd naar de de hele infographic? Bekijk hem hier!

Het rapport