Onderzoek van start

In oktober 2013 publiceert Social Embassy alweer de zesde editie van de Social Media Monitor. Vorig jaar hebben we het onderzoek fors gewijzigd met onder meer het openstellen van het onderzoek voor merken buiten de Nielsen top 100 adverteerders en het toevoegen van een panel van experts. Met uiteindelijk een bijzonder resultaat. Ook dit jaar ontwikkelen we het onderzoek weer verder door.

De Social Media Monitor is met haar zesde editie inmiddels het langstlopende en meest complete social media onderzoek van Nederland. Het doel van de Social Media Monitor is inzicht geven in de inzet van social media door top merken in Nederland. Ook in de markt wordt het onderzoek inmiddels herkend en erkend. Het vormt voor veel merken een belangrijke waardering van hun social media inzet en voor sommigen zelfs een KPI. Wij beseffen ons dat dit een verantwoordelijkheid met zich meebrengt om de monitor zo objectief mogelijk vast te stellen en de waardering recht te laten doen aan de wijze waarop merken social media inzetten. Wat passen we aan dit jaar?

Het panel van experts bepaalt de uiteindelijke social media monitor ranglijst – niet Social Embassy

Vorig jaar introduceerden we een panel van experts dat ons hielp met de beoordeling van de merken in drie aparte categorieën. Dit jaar breiden we de rol van het panel nog verder uit. We ontwikkelen niet langer een algemene ranglijst en drie aparte ranglijsten in drie categorieën, maar komen tot één Social Media Monitor ranglijst. De uiteindelijke ranglijst wordt ook niet langer samengesteld door Social Embassy, maar door het onafhankelijke panel van experts. Zij kiezen uit een voorselectie van 25 merken de ranglijst. Op die manier maken we het onderzoek objectiever.

De top 25 merken presenteren zich aan het panel van experts

Uiteindelijk gaat het bij de inzet van social media om de details, en de keuzes die merken maken in de inzet. Om tot een nog objectievere beoordeling te komen vragen we de top 25 van merken (samengesteld op basis van het onderzoeksmodel van Social Embassy) zich te presenteren aan een panel van experts.

We gaan nog verder de diepte in

In de afgelopen twee edities is een survey toegevoegd waarbij we ook de interne social media organisatie en mate van professionalisering hebben kunnen onderzoeken. Dit interne onderzoek breiden we dit jaar verder uit met meer gedetailleerde vragen op het gebied van service, marketing, HR, PR en R&D.

Van kwalitatieve naar kwantitatieve waardering

De externe waardering van de social media inzet van de deelnemers aan de Social Media Monitor is altijd een handmatig proces geweest. Aan de hand van het onderzoeksmodel dat in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam is opgesteld keken wij handmatig naar de social media pagina’s van de merken. Deze kwalitatieve waardering blijft ook in SMM6, maar wordt uitgebreid met een kwantitatieve waardering. Voor SMM6 gaan we gebruik maken van tooling die geautomatiseerd kijkt naar interacties, activiteit van merken en consumenten, reactiesnelheden en service levels en dergelijke. Hiermee wordt de waardering nog een stuk objectiever.

Meer merken worden toegelaten tot Social Media Monitor 6

Vorig jaar zijn we gestart met het openstellen van de Social Media Monitor voor merken buiten de top 100 adverteerders van Nielsen Research. Deelnemende merken uit deze top 100 konden aanvullende merken aandragen waarvan zij vonden dat zij niet in de ranglijst mochten ontbreken. Dit mechanisme houden we, maar breiden we uit met een lijst met merken waarvan wij zelf graag willen dat zij meedoen aan de Monitor. Met andere woorden: we nodigen een groot aantal merken die actief zijn in social media uit om deel te nemen.

We zijn er van overtuigd dat we met deze wijzigingen het Social Media onderzoek weer beter maken en tot een nog relevanter ijkpunt voor top merken in Nederland ontwikkelen. De komende maanden houden we je hier op de hoogte van de voortgang!