3 insights uit de eerste social media monitor inspiration day (#SMM6)

Afgelopen dinsdag organiseerden we voor de eerste keer de Social Media Monitor Inspiration Day. Een event waarop 13 genomineerde merken als onderdeel van de Social Media Monitor 6 aan de jury en een grote groep geïnteresseerden hun social media successen presenteerden. De presentaties van de merken waren het laatste stukje in de waardering van de merken voor de uiteindelijke social media monitor, die op 29 oktober aanstaande wordt gelanceerd. Naast een simpelweg geweldige dag, met inspirerende verhalen, bracht de dag ook veel insights over de huidige staat van social. In dit blog heb ik mijn drie belangrijkste insights samengevat.

1. SOCIAL BUSINESS & SOCIAL COMMERCE KOMEN ER ECHT AAN

We praten al tijden veel over social commerce & social business. De uitblinkers afgelopen dinsdag lieten niet alleen zien dat social commerce en social business daadwerkelijk op de agenda staat, ze laten ook al duidelijk resultaten zien. De merken die uitblinken, doen dat bijvoorbeeld niet alleen op het gebied van service en marketing maar gaan verder. Bij zeker de helft van de presentaties was social commerce de belangrijkste (volgende) pijler.

Wat echter ook opviel is dat nog geen van de merken die noot echt op grote schaal gekraakt heeft. Er wordt voldoende geëxperimenteerd en de eerste resultaten zijn goed. De manier waarop social commerce kan werken zijn de merken ook aan het ontdekken. Met Social Offers gebruikt KLM bijvoorbeeld de kracht van het netwerk. Via Pinterest verleidt bol.com mensen tot het kopen van kookboeken, zonder dat ze wisten dat ze ernaar op zoek waren. Het Wereld Natuur Fonds werft donateurs via social 4x zo goedkoop als via andere middelen. En ING heeft haar recruitmentkosten met 77% weten te verlagen dankzij social media. Veel van de financiële dienstverleners zoeken nu succesvol naar resultaat, door financiële experts online te activeren rond relevante thema’s.

We zijn er nog niet, maar de stappen die merken hebben gezet zijn veelbelovend.

2. HOE VERSCHILLEND DE ORGANISATIES OOK ZIJN, DE VOORLOPERS HANTEREN DEZELFDE BASISPRINCIPES VOOR SOCIAL

Als iets duidelijk is geworden uit de presentaties van de 13 genomineerden is het wel hoe verschillend de merken zijn in volwassenheid en inzet. De een die zich voor 100% richt op social media marketing. De andere die het stuk engagement nog bewust volledig laat liggen en social vooral gebruikt om de basis te fixen. Voor sommigen zou het zelfs appels met peren vergelijken zijn. Ik ben in ieder geval blij dat ik niet in de jury zat :-).

Toch is er wel een rode draad te ontdekken in de cases die uitblinken. De uitblinkers hebben social geïntegreerd in hun DNA, of zijn hard op weg. Voor de een is dat makkelijker dan de ander, maar de voorlopers werken vanuit de overtuiging dat zij dankzij social een beter bedrijf zijn of kunnen worden. Kernwoorden die we hier vaak terug hoorden hadden betrekking op klantenthousiasme, NPS, bereiken en beraken van consumenten om impact te maken. Maar ook, de kosten lopen voor de baten uit en we zitten erin voor de lange adem. De voorlopers zijn echt bezig om de stem van de klant terug te voeren het bedrijf in, om op die manier producten, diensten en processen ook echt beter te maken. En de voorlopers vertellen geweldige & authentieke verhalen, hoe klein soms ook, die klanten echt anders laten denken over de bedrijven zelf.

3. VAN KLANTEN TOT MEDEWERKERS EN DIRECTIE: SUCCESVOLLE MERKEN BETREKKEN IEDEREEN

Daar waar we vaak zien dat social media toch nog steeds een feestje van 1 afdeling is, laten de voorlopers tijdens de Social Media Monitor Inspiration Day zien dat zij in staat zijn om iedereen te betrekken. Of het nou klanten zijn, medewerkers of de directie, de voorlopers weten social de verantwoordelijkheid van iedereen te maken. En niet zonder succes.

Bol.com bijvoorbeeld, die alle nieuwe social initiatieven direct in de lijn onderbrengen, of het Wereld Natuurfonds die 3.000 vrijwilligers in het land via social weet te mobiliseren maakt niet uit. De voorbeelden waren eindeloos. Een ANWB die de directeur via YouTube haar leden oproept actie te voeren. Of een T-Mobile die een directielid tekst en uitleg laat geven over een storing. Maar ook een ING die een Google Hangout organiseert met de bestuursvoorzitter of een ABN AMRO die financieel experts activeert in online communities.

Ook de rol van interne social media wordt door de voorlopers niet onderschat. Interne social media is voor de succesvolle merken een belangrijk bindmiddel om dialoog en betrokkenheid tussen medewerkers te stimuleren. En dat kan weer een positieve uitwerking hebben naar buiten toe.

LANCERING VAN DE SOCIAL MEDIA MONITOR OP 29 OKTOBER AANSTAANDE

Zoals je merkt ben ik enthousiast :). Het gebeurt niet vaak dat 13 vooraanstaande merken zo’n openhartig kijkje geven in hun social media keuken. De presentaties van de 13 genomineerden hebben het laatste duwtje gegeven en de monitor is nu definitief. Een rapport opmaken en laten drukken kost wat tijd, dus de lancering van de monitor is pas op 29 oktober aanstaande. Hou Social Embassy in de gaten voor alle updates rond #smm6.

En wat is jou bijgebleven van de eerste Social Media Monitor Inspiration Day?